Summa sidvisningar

söndag 17 mars 2019

En Kortvågs DrömStation - från förr

En lite kul amatörradio båtankare retroannnons från andra sidan pölen...


Att köra amatörradio mobilt var möjligt redan på "stenåldern" - men det krävdes lite mer armbågsfett att installera sin station i bilen, och kanske en rätt stor bil också.

60W uteffekt på tre band var resultatet med denna paketlösning och kanske 1% verkningsgrad i mobilantennen  - inte så stor skillnad i prestanda jämfört med dagens mobilstationer 😁

Det ser ut som om med stationen i annonsen får passagerarsätet fyllas helt med sändare/mottagare/högtalare/mätinstrument, nära generatorn sätts en dynamotor och i bagaget sitter antennanpassaren och spänningsregulator.
Det mesta av utrustningen i annonsen är inte alls anpassat för mobilt montage, det mesta är gjort för stationärt montage och ser ut att vara överdimensionerat. Antennanpassaren och valet av koax ser ut att klara mycket mer än 60W.

---

 Nån gång 1985 hade jag en mobil installation i en marmorgrön SAAB 900 GLS, i passagerarsätet stod en Kenwood TS-520 på 16kg med en orginal Kenwood DC/AC konverter, en tjock dc kabel genom torpedväggen in till batteriet i motorrrummet, CW nyckel på platta, rg-58 koax till bakluckan samt ett hemsvetsat karossfäste där en Hy-gain Hustler förkortad mobilantenn satt, hade ett par extra spolar för 5 band. Uteffekten var något begränsad med DC/AC konvertern.
Tändkablarna var avstörda men det räckte inte till, så vissa egna försök att minska generator och tändningsoljud under färd gjordes. Allt från kondensatorer till extra jordflätor monterades.

Idag så ansluter man sin IC-706-liknande station till +12V batteriet, en tunn koax till en anpassningsenhet och till en mobilantenn (som inte är mycket bättre än antennen i annonsen).
Sen när man slår på mottagaren under färd så hör man inte mycket ändå pga all elektronik :(