Elevationsreparationer - Mekanikjobb
Vi var QRV i ARRL EME 1296MHz contest i November 2018 med SK0UX 6m parabolen.
På andra dagen så började eleveringen på parabolen att betee sig lite annorlunda för att i Januari 2019 stanna helt. Det gick inte att vrida runt motor och skruv.
Det har varit tidvis växlat mycket kallt och varm vilket har gjort att vatten samlats i mekaniska delar samt inne i vinkelväxelhuset.
Parabolen under ARRL testen, eleveringen sitter på baksidan.
Här är snäckväxel monterad med motorn. Växel är vriden 90grader med vertikal genomgående axel direkt monterad mot elevationsskruven.
Demonterade vinkelväxeln, rengjorde innanmätet och hittade då en bit lös metall.
Denna metallbit är från ett kullager, tätningen från insidan av lagret har antagligen trycks loss ur kullagret pga mycket vatten som fryst inne i kullagret och växelhuset vid något tidigare tillfälle.
En stor mängd vatten rann ut när växelhuset tömdes och oljan i växelhuset var tydligt förorenad och utblandad med vatten. Det är stor risk att växelhuset har varit fruset inuti när elevationenen har används nere vid -10C eller änny kallare.
Metallbiten hamnade mellan snäckväxelns skruv och kugghjul, då låste sig växeln tidvis för att tillslut stanna helt.
Frågan är varför det finns vatten inne i växelhuset.
Vinkelväxeln är monterad lite annorlunda och genomgående axel sitter därmed vertikalt, och en radialtätning finns på ovansidan.På bilden syns en radialtätning i flänsen men samtidgt att det finns plats för flera tätningar i flänsen.
Tog loss flänsen och man ser att det finns grava rostskador på tätningsytorna på axeln.
Det har stått mycket vatten här och rosten har pågått en tid.
Använde kemisk rostborttagning för att få bort rost nere i groparna.
Att ta ur axeln ur växelhuset är inte enkelt.
Lättare är det att göra nya tätningsytor på axeln.
Jag tillverkade nya slitringar i metallsvarven, med cirka 0.1mm mindre hål än axeldiametern.
Ytorna på slitringarna polerades efter svarvningen, med fin slipduk och polerpasta.
Ringarna pressades över de gamla slitytorna på axeltappen.
Skaffade nya radialtätningar med nästa större steg på innerdiameter, dessa pressades in i fläns och lagerhus.
Det fanns i flänsen plats för två radialtätningar på den övre axeltappen, dvs. på den sidan som troligen är mest utsatt för vatten.Det var lika bra att öka tätningsgraden, så det blev två slitringar i två storlekar samt kullagerfett emellan dessa två radialtätningarna.
Två nya slitringar i två diametrar.
Ny radialtätningar för den vertikala delen av axel som är utsatt för vatten
I flänsen fanns ett dräneringshål, jag borrade ytterligare tre dräneringshål vid varje bulthål.
Flänsens invändiga ytor för radialtätningarnas yttre diameter rensades upp, satte upp flänsen i 4-backschucken och svarvade ur rost och beläggningar.
På utgående axel sitter en BOWEX M28 transmissionskugg som ansluter till en dito axelkoppling på elevationsskruven. Vatten rinner utmed elevationsskruven, som är flera meter lång, och samlar en hel del vatten och smuts som rinner ner i radialtätningen.
Ny fläns och motor packningar, ny transmissionsolja, nytt kullagerfett tillkommer.