Summa sidvisningar

onsdag 25 juni 2014

På tal om slutstegsbyggen...813

Ett av mina slutstegsprojekt innehåller 813 - och det är verkligen gamla grejor.
När jag blev med A-certifikatet för många år tillbaka och intresserade mig för DX-jagade, så skaffade jag ett litet monobandslutsteg bakom min TS-520, med ett 813 rör på 14MHz som gav en hel del värme, rött ljus, lite RF-uteffekt ock troligen en del orena SSB signaler...
Det slutsteget är numera R.I.P men på senare tid har jag ett projekt med flera 813 i parallel.

Det nuvarande 813 slutstegsbygget har 3st rör och skall klara 3.5MHz till 28MHz.
I nuvarande version är slutesteget ett traditionellt bygge med pi-krets, C1 och C2 samt en avstämbar ingångskrets. vill man ha max uteffekt på 24 och 28MHz bör man titta på en Pi-L krets istället.
Med 813 så blir det olika Q beroende på frekvens när man räknar fram data på induktansen på anodkretsen. S.k parasit suppressorer på anodkontaktern kan man hoppa över, 813 är inget VHF rör.

Råkade hitta ett par pdf'er på nätet från tiden då 813 var nytt på marknaden.

RCA var ute tidigt och promotade detta rör för hamradio.

Ett nyhetsbrev från RCA, anno 1939, Januari

Jepp - helt klart en ny "Hamdom"-produkt med "amazing performance" redan före 1939...



Ett litet slutsteg för AM och CW entusiasten.....

Mycket enkelt slutsteg, lite 10V glöd och sen 1.6kV så har man en lättdriven förstärkare för AM.....