LED H17S pannlampa lyser inte längre
LED H17S pannlampa lyser inte längre,
laddlampan blinkar men USB laddningen blir aldrig klar,
LED lyser med USB ansluten men inte utan USB ansluten
En pannlampa i en "amatörrradio-blogg"?...
Jag använder denna pannlampa varje gång det är radiotest i NAC och solen har gått ned...
Att ta sig från radiostationen till bilen vid 23-tiden kräver en bra lampa och den här OLED H17S pannlampan har varit väldigt bra.
Den laddas med USB 5V, den har tre effektlägen, den lyser mycket starkt och lång samtidigt som den har en bred ljusbild där man går.
Det finns två LED i lampan som ger vardera egenskapen.
Samt den är liten och lätt att ha på mössan.
Pannlampan har även varit med uppe i radiomaster för mastarbete när skymningen blir för påtaglig, det flexibla pannbandet sitter bra över klätterhjälmen.
Väldigt nöjd med denna lampa :-)
tills den slutade fungera :-(
Felsökning
Lampan lyser inte med batteriet, indikeringen visar laddning pågår men laddningen blir aldrig färdig, lampan lyser med USB 5V inkopplad men inte utan USB inkopplad.
Lite irriterande att en så bra lampa inte går att reparera....eller?
Batteriet och laddkretsen sitter i den lilla bulan man har baktill på pannbandet, men hela inkapslingen är väldigt innesluten och inga lock eller skruvar finnas att öppna upp.
Gissar att baksidan av plastbulan är ett lock, river av det mjuka ytskiktet, provar att värma upp plasten ordentligt i förhoppningen att limmet mjuknar och det går att sticka in en liten mejsel och locket lossnar lätt.
Tyvärr gick inte det - lösningen är att tvinga in en skruvmejsel i skarven, ett hål uppstår, och sen bända till locket lossnar i ett hörn och sen fortsätta bända runt locket till det lossnar helt.
Innehållet är ett kretskort och 3.7V ackumulator av li-ion typen 18500.
Ackumulatorns lödfanor har lossnat från kretskortet, de limsträngar som finns på ackumulatorn sitter inte fast i plasthöljet.
Batteriet är tungt och har ingen avlastning till kretskortet, så lödfanorna mattas ut med tiden.
Ytterligare ser man att, från fabriksmonteringen, att isoleringen av spiralkabelns inre trådar är väldigt dålig vid lödpunkterna.
Om spiralkabeln vrids runt sig själv så finns risk för att ledarna kortsluts - det är så det ser ut iaf.
![]() |
| Lödfanornas stumpar i kretskortet borttagna |
Åtgärder
Ackumulatorn löds fast med nya fanor.
Spiralkabel får en ny krympslang på en ledare som ny isolering
När locket sätts på igen läggs smältlim på i utrymmen mellan ackumulatorn och plastlådans innerväggar - som extra fixering av det tunga batteriet
Locket limmas fast med lite tunnflytande "superlim"
![]() |
| En bit extra isolering i form av klar krympslang |
Resultatet
En bra pannlampa har återvunnits, ackumulatorn är i bra skick likaså LED lampan och pannbandet.
Några plastdetaljer har gått av runt infästningen av pannband och plastdetaljerna men lampan är fullt användbar ändå.
När 18500 ackumulatorn blir för gammal är det nu lite enklare att byta ut den - nåt som tillverkaren inte ansett vara nödvändigt eftersom batterilådan är helt försluten och har ingen batterilucka.
Perfekt för vintersäsongen 2026 NAC operatör på väg hem....
Några plastdetaljer har gått av runt infästningen av pannband och plastdetaljerna men lampan är fullt användbar ändå.







