Summa sidvisningar

tisdag 1 januari 2019

Es'hail-2 beacon heard and others

Provade min temporära nedlänksstation idag, 10Ghz, för Es'hail som är på gång nu.

En vanlig 100SEK LNB på en 90cm offsetmatad parabol.
En SDR R820T2 med TCXO på laptop och SDR# som mjukvara.
En bias tee till en DVB-x mätmottagare som har LNB kontroll för +13V för vertikal pol, samt 9.75Ghz LO.

Det var kallt och blåsigt och för att undvika snabba temperaturväxlingar i LNB så satte jag dit en skidvante och en plastpåse, påverkar knappt signalen på 10GHz !!

Frekvensdrift minskade med lite isolering på LNB, utan denna så varje gång det blåser (vilket det gjorde mycket idag) så gled frekvensen snabbt.



Först kollade jag mot andra satellitfyrar, hörde två stycken fyrar som ska vara vertikalpolariserade, BADR-7 11.202Ghz och ASTRA 11.454GHz , mot 26E

ASTRA vertikal fyr på 11.454GHz LO 9.75 GHz, vertikal pol, fyrsignalen var väldigt skramlig och rasslig ijfm med BADR

BADR-7 vertikal fyr på 11.295GHz, LO 9.75GHz, vertikal pol, stabil, ren och fin signal


Efter detta så vred jag parabolen lite västerut mot 24E och försökte få in Es'hail-2 10.706GHz beacon

LO 9.75GHz, vertikal pol

LO 9.75GHz, vertikal pol
Sen skruvade jag in den andra Es'hail-2 fyrfrekensen och där fanns den signalen också!
11.205GHz, stark och stabil signal, LO 9.75 Vertikal pol